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CIDADANIA

  • Respeitamos os direitos humanos e não admitimos nenhuma forma de exploração, discriminação e desrespeito em nossas atividades, ambientes e cadeia de
  • Adotamos diretrizes e práticas de sustentabilidade
  • Não usamos qualquer forma de artifício, imposição ou constrangimento em nossas operações e negócios.
  • Cumprimos as leis, as normas e os regulamentos dos países onde atuamos em todas as instâncias.
  • Adotamos políticas e práticas destinadas à prevenção e combate a toda forma de pagamento ou recebimento ilícito ou obtenção de vantagens pessoais ou privilégios, fraudes, lavagem de dinheiro, potenciais conflitos de interesses,

ADMINISTRAÇÃO TRANSPARENCIA E PRESTAÇÃO DE CONTAS

  • Adotamos diretrizes e práticas de governança corporativa destinadas a garantir:
  • Uma administração diligente, honesta e
  • A boa reputação da CBF Cargo
  • Retornos competitivos para acionistas.
  • A satisfação dos
  • controles financeiros, auditoria, compliance, controles internos e segurança
  • Que nossos contratos possam ser facilmente compreendidos e que evidenciem os direitos e deveres das partes, salientando os riscos
  • A proteção das informações não públicas (restritas, confidenciais e internas) visando evitar que seu vazamento prejudique a CBF e seus públicos de relacionamento.
  • A independência de nossos processos de gestão de riscos, compliance, auditoria e

PUBLICOS DE RELACIONAMENTOS

  • Partes relacionadas
  • Operações e negócios com partes relacionadas são realizados em condições de mercado e levam em consideração, em primeiro lugar, os interesses da CBF CARGO, negociadas de forma independente, mediante processo transparente, ético e em conformidade com a legislação vigente.
  • Fornecemos de forma clara e correta as informações necessárias para que as partes relacionadas tomem suas decisões.
  • Adotamos critérios transparentes e que aumentam o grau de imparcialidade na gestão dos conflitos de agenda, visando eliminar injustiças na assimetria de direitos e na conciliação de interesses das partes

COLABORADORES

  • Não toleramos qualquer forma de discriminação ou assédio.
  • Adotamos políticas e práticas destinadas a prevenir e combater as formas degradantes de trabalho (infantil, forçado, escravo, ).
  • Respeitamos os direitos políticos e trabalhistas dos colaboradores, incluindo o direito à negociação coletiva e à associação partidária e
  • Os processos de gestão de pessoas (contratação, desligamento, transferência, promoção, aumentos salariais por méritos, sanções disciplinares, etc.) são realizados com respeito, transparência, imparcialidade e com base nos preceitos da

CLIENTES

  • A qualidade de nossos produtos e serviços deve superar os padrões estabelecidos pela legislação e pelas normas setoriais.
  • Respeitamos a liberdade de escolha de nossos clientes e consumidores e lhes fornecemos de forma clara e correta as informações necessárias para a tomada de decisões.
  • Não usamos artifícios como vendas casadas e outras formas de imposição ou constrangimentos na realização de negócios.
  • Atendemos clientes e consumidores com acolhimento, profissionalismo e agilidade, valorizando seus interesses, tempo, opiniões e
  • Disponibilizamos canais de atendimento preparados para ouvi-los com atenção e atender com prontidão suas solicitações, reclamações e sugestões pertinentes.
  • Fornecedores (fornecedores de produtos, prestadores de serviços, parceiros comerciais, parceiros de negócios, etc.)
  • Adotamos critérios justos e transparentes de seleção e contratação de fornecedores.
  • Adotamos diretrizes e práticas de desenvolvimento de fornecedores, visando ao aperfeiçoamento de nossos produtos e serviços.
  • Não toleramos qualquer forma de trabalho degradante (escravo, forçado, infantil, etc.) em nossa cadeia de suprimento, bem como descumprimento às legislações trabalhistas vigentes ou ações que causem danos ao meio ambiente.
  • Não toleramos qualquer prática de corrupção, suborno, propina, favorecimentos pessoais e demais formas de atos ilícitos ou criminosos em nossa cadeia de

CONCORRENTES

  • Participamos de associações empresariais com espírito de cooperação e visando ao aperfeiçoamento dos setores da economia onde
  • Respeitamos a reputação e as opiniões dos nossos concorrentes e não desvalorizamos seus produtos e serviços, assegurando condições para uma concorrência saudável.
  • Agimos segundo os preceitos da livre concorrência e, nesse sentido, as seguintes práticas são vedadas: Uso de informações privilegiadas, omissão de fatos relevantes, manipulação da boa-fé, espionagem,

SETOR PUBLICO

  • As decisões da CBF não são influenciadas por preferências partidárias ou ideológicas.
  • Vedado parcerias e contribuições (patrocínios, doações, etc.) para o setor público.

TERCEIRO SETOR

  • Parcerias e contribuições (patrocínios, doações, ) para Organizações Não Governamentais (ONGs), entidades filantrópicas, etc. devem:
  • Estar em conformidade com a legislação cabível e em conformidade com nossas diretrizes
  • Serem devidamente registradas em nossos

MIDIA

  • Baseamos nosso relacionamento com a mídia em princípios de veracidade e independência.
  • Temos o discernimento sobre o que é dever de informar e o que são ações de marketing e de
  • Reconhecemos e respeitamos o dever da imprensa de informar a opinião pública.

COMUNICAÇÃO DE DESVIOS DE ETICA

Administradores e colaboradores são responsáveis por garantir que este Código de Etica   seja cumprido e, além de agir em conformidade com ele, devem comunicar prontamente a suspeita ou o conhecimento de violação de suas diretrizes à Ouvidoria.

COMITE DE PESSOAS

A gestão deste Código de Etica  cabe ao Conselho de Administração da CBF Cargo, competindo-lhe:

Avaliar continuamente as normas contidas no documento e, se necessário, atualizá-las;

Deliberar sobre dúvidas de interpretações.

OUVIDORIA

  • Recebe e analisa:
  • Manifestações (sugestões, consultas, críticas, elogios e denúncias) relativas ao Código de Ética da CBF Cargo.      
  • Dilemas éticos, conflitos de interesses e dúvidas de interpretação e situações não previstas no Código de Ética  da CBF Cargo
  • ENCAMINHAMENTO POS ANALISE
  • Os casos de desvios éticos são encaminhados ao diretor responsável pela área relatada com cópia ao Conselho de Administração.
  • Anualmente, a Ouvidoria reportará os trabalhos executados ao Conselho da administração, bem como fará uma apresentação de suas atividades Os casos envolvendo administradores deverão também ser comunicados ao Comitê (conselho de administração).

CANAIS DE CONTATO

Os conflitos de natureza ética, desvios de Ética  e eventuais relatos ou denúncias sobre a não observância deste Código devem ser encaminhados à Ouvidoria por meio dos seguintes canais:

  • E-mail: ouvidoria@cbfcargo.com
  • Intranet: preenchimento de formulário eletrônico, link Ouvidoria.
  • Internet: preenchimento de formulário eletrônico no site cbfcargo.com no link Ouvidoria.
  • Carta: Rua Apeninos, 485 Sala 63 – Aclimação São Paulo
  • A/C Ouvidoria CBF Cargo – São Paulo-SP, CEP 01533-000.

Em todos os canais de contato disponíveis, o manifestante poderá se identificar ou efetuar relato anônimo. O sigilo e a confidencialidade são garantidos. Eventualmente, poderá solicitar atendimento pessoal, que acontecerá  em local reservado.

PROTEÇÃO E DENUNCIANTES

  • Proteção a Denunciantes
  • – Administradores ou colaboradores que tentarem ou praticarem retaliação contra quem comunicar suspeitas ou colaborar na apuração de violações deste Código de Ética  estarão sujeitos a medidas disciplinares previstas em norma da CBF Cargo.

SANÇÕES ADMINISTRATIVAS

Administradores e colaboradores que violarem o  Código de  Ética   estarão sujeitos às sanções disciplinares previstas em norma interna.

ABRANGENCIA DESTE CODIGO DE ETICA

O Código Ética  CBF CARGO foi aprovado pelo Conselho de Administração. As diretrizes deste Código devem ser seguidas por todos os colaboradores da CBF CARGO, inclusive pelos seus administradores.

HISTÓRICO DAS REVISÕES

Revisão

Data

Descrição da Alteração

Natureza da Alteração

00

30/04/2019

N. A

Edição inicial.

   
   
   
   
   
   

APROVAÇÃO DESTE DOCUMENTO

Alta direção

Função

Assinatura

Renata Bernal

Diretora Administrativa

 

Sergio Souza

Diretor Comercial

 

OBJECTIVE: To document good and correct behavioral and ethical practice in our operations.

FIELD OF APPLICATION: This procedure should be applied in all areas and processes of CBF Cargo.

DEFINITIONS: Generic Definition:

Organization – person or group of people with their own roles, responsibilities, authorities and relationships to achieve their goals

Stakeholder (preferred term) – stakeholder (admitted term) – person or organization that may affect or be affected by or perceive itself affected by a decision or activity

Top Management – The person or group of people who runs and controls an organization at the highest level.

Board of Directors – The person or group of people who runs an organization, sets guidelines, and is accountable to senior management.

Employee – individual in a relationship recognized as a relationship and work in a national law or practice

Compliance role – person (s) responsible for compliance management

Management system – set of interrelated or interactive elements of an organization to establish policies, objectives and processes to achieve these objectives.

Politics – intentions and direction of an organization, as formally expressed by its top management

Code – statement of practices developed internally or by an international body

COMMITMENTS:

The organization has the following macro objective, as a specific result, for its Compliance and Anti-Bribery Management System:

“Promote relationships based on transparency and ethics, and act in accordance with the Federal Anti-Corruption Law nº 12.846/2013”;

This goal guides our commitments which are:

CITIZENSHIP

  • We respect human rights and do not allow any form of exploitation, discrimination and disrespect in our activities, environments and value chain.
  • We adopt business sustainability guidelines and practices
  • We do not use any form of deception, imposition or embarrassment in our operations and business.
  • We comply with the laws, rules and regulations of the countries in which we operate in all instances.
  • We adopt policies and practices aimed at preventing and combating any form of illicit payment or receipt or obtaining personal advantages or privileges, fraud, money laundering, potential conflicts of interest, etc.

TRANSPARENCY ADMINISTRATION AND ACCOUNTING

We adopt corporate governance guidelines and practices to ensure:

  • A diligent, honest and prudent administration.
  • The good reputation of CBF Cargo
  • Competitive returns for shareholders.
  • Customer Satisfaction.
  • Financial controls, auditing, compliance, internal controls and corporate security.
  • That our contracts can be easily understood and make clear the rights and obligations of the parties, highlighting the existing risks.
  • The protection of non-public information (restricted, confidential and internal) to prevent its leakage from harming CBF and its stakeholders.
  • The independence of our risk management, compliance, audit and ombudsman processes.
  • Respect to agreed commitments

RELATIONSHIP PUBLIC

  • Related parts
  • operations and business related parties are conducted under market conditions and take into consideration CBF CARGO’s interests, which are independently negotiated, through a transparent, ethical process and in accordance with current legislation.
  • We clearly and correctly provide the information necessary for related parties to make their decisions..
  • We adopt transparent criteria that increase the degree of impartiality in the management of agenda conflicts, aiming to eliminate injustices in the asymmetry of rights and the conciliation of interests of related parties.
  • Fair values ​​and in line with our commitments.

CONTRIBUTORS

  • We do not tolerate any form of discrimination or harassment.
  • We adopt policies and practices designed to prevent and combat degrading forms of labor (child, forced, slave, etc.).
  • We respect the political and labor rights of employees, including the right to collective bargaining and party and trade union association.
  • People management processes (hiring, dismissal, transfer, promotion, salary increases on merits, disciplinary sanctions, etc.) are carried out with respect, transparency, impartiality and based on meritocracy precepts.

CUSTOMERS

  • The quality of our products and services must exceed the standards set by industry laws and regulations.
  • We respect the freedom of choice of our customers and consumers and provide them with clear and accurate decision-making information.
  • We do not use gimmicks such as married sales and other forms of imposition or constraints on doing business.
  • We serve customers and consumers with warmth, professionalism and agility, valuing their interests, time, opinions and feelings.
  • We provide customer service channels prepared to listen carefully and promptly address your requests, complaints and relevant suggestions.

PROVIDERS

  • Suppliers (product suppliers, service providers, trading partners, business partners, etc.)

We adopt fair and transparent supplier selection and contracting criteria.

  • We adopt supplier development guidelines and practices to improve our products and services.
  • We do not tolerate any form of degrading work (slave, forced, child, etc.) in our supply chain, as well as non-compliance with current labor laws or actions that cause damage to the environment.
  • We do not tolerate any practice of corruption, bribery, bribery, personal favoritism and other forms of illicit or criminal acts in our supply chain.

COMPETITORS

  • We participate in business associations with a spirit of cooperation and aiming to improve the sectors of the economy in which we operate.
  • We respect the reputation and opinions of our competitors and do not devalue their products and services, ensuring conditions for healthy competition.
  • We act according to the principles of free competition and, in this sense, the following practices are forbidden: Use of inside information, omission of relevant facts, manipulation of good faith, espionage, etc.

PUBLIC SETOR

  • CBF decisions are not influenced by party or ideological preferences
  • Sealed partnerships and contributions (sponsorships, donations, etc.) to the public sector.

THIRD SECTOR

  • Partnerships and contributions (sponsorships, donations, etc.) to Non Governmental Organizations (NGOs), philanthropic entities, etc. should:
  • Comply with applicable law and comply with our corporate guidelines.
  • Be properly recorded in our statements.

MIDIA

  • We base our relationship with the media on principles of truth and independence.
  • We have the discernment about what is a duty to inform and what are marketing and advertising actions.
  • We recognize and respect the duty of the press to inform the public.

FRIENDSHIP AND LIVING

The organization does not see problems in friendship and socializing, this includes formal and informal meetings (parties, meals, concerts, etc.) between its employees and other stakeholders, but it should be communicated to the board of directors, especially in the following friendship situations. or conviviality:

CBF Cargo

Interested Parts

Buyer

Providers

General

Competitors

General

Customer competitors

Commercial

Buyer

The board may point out some practices with a view to preserving the parties.

GIFT POLICY

CBF Cargo may practice the gifts and its employees receive gifts and gifts, provided that it has marketing character and market values. However, any giveaway with features of personal appeal or benefit, with apparent values ​​exceeding $ 50.00 (Fifty Dollars), shall be denied.

Gifts with high values, but donor production or trade item, may be accepted, as long as approved by the Board of Directors.

If the Gift is forwarded directly to the person or organization without notice, it must be delivered to the board of directors for return or other appropriate action.

Questions about the characteristics or intentions of the gifts should be consulted the board.

REPORTING ETHICS DEVIATIONS

Managers and employees are responsible for ensuring that this Code of Ethics is complied with and, in addition to acting in accordance with it, must promptly report suspected or known violations of its guidelines to the Ombudsman.

PEOPLE’S COMMITTEE

The management of this Code of Ethics is the responsibility of the Board of Directors of CBF Cargo, which is responsible for:

Continuously evaluate the standards contained in the document and, if necessary, update them;

To deliberate on doubts of interpretations.

  • OMBUDSMAN
  • RECEIVES AND ANALYSIS:
  • Statements (preferences, consultations, criticism, compliments and complaints) regarding the CBF Cargo Code of Ethics.
  • Ethical dilemmas, conflicts of interest and interpretation doubts and situations not provided for in the CBF Code of Ethics

PASSAGE AFTER ANALYSIS

  • The Cases of ethical deviations are forwarded to the director responsible for the area reported with a copy to the Board of Directors.
  • Annually, the Ombudsman will report the work performed to the Board of Directors, as well as make a presentation of its activities. Cases involving managers should also be reported to the Committee (board of directors).

CONTACT CHANNELS

Conflicts of an ethical nature, deviations from Ethics and any reports or allegations about non-compliance with this Code should be referred to the Ombudsman through the following channels:

  • E-mail: ouvidoria@cbfcargo.com
  • Intranet: electronic form filling, Ombudsman link.
  • Internet: fill out an electronic form at www.cbfcargo.com at the Ombudsman link.
  • Carta: Street Apeninos, 485 Sala 63 – Aclimação São Paulo
  • C/O Ombusman CBF Cargo – São Paulo-SP, ZIP CODE 01533-000.

In all available contact channels, the protester may identify himself or make anonymous report. Confidentiality and confidentiality are guaranteed. Eventually, you may request personal attention, which will take place in a reserved place.

PROTECTION AND DECLARERS

  • Protection of whistleblowers

– Managers or employees who attempt or retaliate against anyone who reports suspicions or collaborates in investigating violations of this Code of Ethics will be subject to disciplinary action as provided for by CBF Cargo.

ADMINISTRATIVE SANCTIONS

Managers and employees who violate the Code of Ethics will be subject to the disciplinary sanctions provided for in the internal regulation.

COVERAGE OF THIS ETHICS CODE

The CBF CARGO Code of Ethics has been approved by the Board of Directors. The guidelines of this Code must be followed by all employees of CBF CARGO, including their managers.

HISTORY OF REVISIONS

Review

Date

Description of Change

Nature of Change

00

30/04/2019

N. A

Initial Edition.

   
   
   
   
   
   

APPROVAL OF THIS DOCUMENT

Top management

Function

Signature

Renata Bernal

Administrative director

 

Sergio Souza

Commercial director